Thursday 3 December 2009

Kawan yang menghiburkan...!

Semalam adalah hari muhadharah yang membuatkan aku tercuit hati..geli hati dek kawan2 dalam muhadharah...kelas ini adalah kelas English Language 2, yang diajar oleh Dr Ahmad Ad-Draisat...

Ketika waktu muhadharah berbaki 35minit lebih kurang (kelas sejam setengah), Dr Draisat menanyakan siapa yang telah pergi Haji baru2 ni...jadi kebetulan dalam kelas aku, ada seorang pelajar Malizi (nama dirahsiakan) yang dah pulang dari menunaikan haji dan datang muhadharah pada hari itu...so, dek kerana Dr Draisat mahu pelajar Malizi bermusyarakah dalam kelas, lalu disuruhnya seorang pelajar Malizi ini pergi ke hadapan kelas dan menceritakan sedikit perihal tentang pilgrim (haji) dan menceritakan pengalaman tersebut dalam bahasa inggeris...

Cuma sahabat kesayangan aku ini hanya errr...hurm hurm...and errr sahaja, bila Dr perasan yang pelajar kita ini menggelabah, lalu Dr menyuruh sahabat aku ini menceritakan sahaja tentang haji dalam bahasa arab...lalu keluarlah ayat yang dia pergi haji "isnin-marrah"...kelas dah mula riuh rendah...dan Dr membetulkan balik ayatnya " ohhh marrotain" (dua kali..)...
bila Dr bertanya kenapa tak cerita dalam bahasa inggeris? beliau menjawab "ana khauf".....

itu cerita pertama, selepas giliran arab menceritakan pengalaman mereka tentang ibadah haji yang dah lepas2 in english, lalu kali ini Dr Draisat menyuruh pula pelajar menceritakan pengalaman hari raya aidiladha masing2 yang juga dalam bahasa inggeris , lalu angkatlah tangan seorang lagi kawanku dengan confident mahu menceritakan pengalamannya tentang hari raya aidiladha nya di Malaysia...berani sungguh kawanku yang seorang nih...tabik hormat!

dengan langkah confident beliau keluar kedepan dan memulakan bicara... "we.....aidiladha....herkkkqqqq (dengan menggunakan tangannya ke tekak menunjukkan isyarat tentang sembelihan....) maksudnya, kami menyambut hari raya dengan menyembelih korban...dengan bahasa isyarat menggunakan tangan ke tekak, rakan2 arab yang lain mula mengilai dan ketawa berdekah2....ish berani dan semangat sungguh kawanku ini...
Dr bertanya, "berapa ekor haiwan disembelih?"...."errrr na'am three cows! yeah three cows...." jawabnya....ditanya lagi, sembelihan tu dibahagikan atau dimakan? "we eat....barbeque..." terangnya...disoal lagi, lepas barbeque buat apa? jawab kawanku "we going to mosque" tetapi mosque beliau menyebut "moscow".....Dr kehairanan termasuklah aku..."hmm lepas makan pergi rusia (moscow) ker?" pa lagi gelaklah kawan2 arab yang lain.....heheh..."no moscow,mosque"....disebut sebetulnya oleh Dr....

apapun aku tabik hormat dengan 2 orang kawanku ini kerana semangat dan keberaniaan mereka utk bercakap dan keluar ke depan...dari segi keberaniaan, inilah pelajar Malaysia contoh!...

dan aku yakin kawanku ini sebenarnya memang tererrrr dalam B.I, cuma aku rasa mereka hanya gugup sahaja bila didepan...aku yakin mereka memang power B.I....tak macam aku seorang penakut dan pengecut!hehehehe....

No comments:

Ya Ridhollah..Wa ridhol waalidaini...