Saturday 20 December 2008

Lame dah aku x menulis..................

Setelah beberapa bulan aku menyepi..aku menyendiri dari penulisan blog..kini aku kembali ringan akan jari jariku untuk kembali menulis...ntah kenapa,mungkin aku rasa diri aku x istiqamah dalam sama2 menyebarkan risalah islam melalui penulisan...atau mungkin aku sendiri rasa kabur dengan perjalanan hidupku yang x menentu sebulan dua ini..atau...atau...??


Walau apapun 'atau' 'atau' yang menjadi persoalan...kini aku ingin kembali menulis yang aku fikir blog ini juga merupakan salah satu jalan n wasilah utk kita sama2 menyebarkan risalah islamiyyah kepada semua orang..baik individu muslim yang berbagai darjat n tingkat keimanan ataupun non muslim yang langsung xde iman...

Walau apapun makhluk yang bergelar manusia ini mencari maklumat di internet,arikel2 melalui blog atau dimana2 website...setiap apa yang dipaparkan bagi aku,itu bukanlah ILMU tetapi hanyalah MAKLUMAT...kecuali jika maklumat2 tersebut dipraktik dan diamalkan oleh seseorang yang menerimanya barulah dikira sebagai ILMU...jika tidak ianya tetap dikira sebagai maklumat yang hanya dibacanya dari semasa ke semasa...

ILMU bagi aku ialah sesuatu yang diperolehi olehnya dengan cara belajar dari satu bab ke satu satu bab,dari satu fasal ke satu fasal..dari satu kulit ke satu kulit dengan cara berguru....tanpa berguru,suatu pembacaan yang kita sukar untuk sampai ketahap memahaminya tetapi sebaliknya cuba jugak untuk faham melalui pemahaman berlandaskan otaknya sendiri tanpa kajian dan bertanya....ini akan menjadi masalah kepada orang tersebut dari memahami nas2 ilmu yang sebenar......jadi moralnya ialah BELAJARLAH DENGAN SI PENGAJAR...
orang yang kurang memahami tetapi tidak berusaha untuk memahaminya secara jelas tetapi sebaliknya sentiasa 'berbijak' dengan ilmunya yang x seberapa dalam masalah hukum contohnya,orang itu sebenarnya LEBIH KURANG AJAR berbanding ORANG2 YANG X BELAJAR...kenapa pulak??kerana dia akan menjadi masalah kepada dirinya sendiri bahkan lebih2 lagi kepada MASYARAKAT.....

~~miskinnya ilmuku.....al-khauf wa ar-raja'..

5 comments:

Nasuha said...

atau..
atau..
dan atauu....kua3.. =P

Abu Tholhah said...

olossss...suko dio weshh...nih suko sungguh atau wat2 suko?? atau...atau..??

Nasuha said...

suko sgguh buleh..wat2 suko pon buleh..nok yg mano?atau dan atau dan atau...

Abu Tholhah said...

aikkkk...mano buleh meng-klon perkataan pakcikkkk...huhhh!

Nasuha said...

jjak lgkah ore2 tuo,kne ikott n kne klon..ngeh3..pakcik jelessss :P

Ya Ridhollah..Wa ridhol waalidaini...