Tuesday 8 July 2008

Kesalahan-kesalahan dan kelemahan Bible ciptaan manusia...

BAHAGIAN DUA

Allah memelihara kesucian al-quran dan ia tidak akan tercemar hingga ke akhir zaman..Allah berfirman didalam surah A-hijr 15:9
"Sesungguhnya Kami-lah yang menurunkan Al-Quran dan sesungguhnya Kami benar-benar memeliharanya."

Adrian Brockett didalam 'Approaches to the history of the Interpretation of the Quran' pada halaman 44 telah berkata: " Al-quran hanya mempunyai satu teks sahaja dan isinya tidak pernah diubah sejak dari zaman pemerintahan khalifah islam dahulu. Al-quran berkemban secara statik (kerana isinya tidak berubah)."
Komen Adrian Brockett Berhubung Al-Quran. Beliau Berkata Teks Al-Quran Tidak Pernah Berubah

Arhur J, Arberry didalam Pendahuluan Terjemahan Al-qurannya telah berkata: "Selain daripada tanda-tanda bacaan yang dimasukkan kemudian kedalam Al-quran untuk memudahkan bacaan, Al-quran yang diterbitkan pada abad ke-20 adalah sama seperti yang diterbitkan oleh Khalifah Uthman 1300 tahun dahulu."
Tulisan Arthur J, Arberry Di Dalam Pendahuluan Terjemahan Al-Qurannya Menjelaskan Al-Quran terbitan Abad Ke-20 Adalah Sama Dengan Yang Diterbitkan Di Zaman Khalifah Uthman 1300 Tahun Dahulu

Harry Gaylord Dorman didalam 'Towards Understanding Islam' pada halaman 3 telah berkata: "Kemukjizatan Al-quran terletak pada stailnya yang begitu sempurna lagi unggul sehingga tidak ada sesiapa pun yang mampu menirunya. Isi ajaran,maklumat dan pernyataannya berhubung masa depan amat tepat lagi menakjubkan dan semua ini tidak mungkin dapat dilakukan oleh Muhammad yang tidak tahu membaca dan menulis."
Harry Gaylord Dorman mengkagumi Al-Quran kerana ketepatan isi dan maklumat yang terdapat di dalamnya sedangkan Nabi Muhammad tidak tahu membaca dan menulis

Profesor Laura Veccia Vaglieri didalam 'Apologie de Islamisme' pada halaman 57-59 telah berkata: " (Salah satu bukti yang menunjukkan Al-quran wahyu Tuhan) ialah kemurniaan isinya yang tidak perenah berubah sejak dari awal lagi."

Bagi Prof. Laura Veccia Vaglieri, isi Al-Quran yang tidak pernah berubah sejak dahulu lagi merupakan bukti Al-Quran ialah wahyu Tuhan

Sebaliknya Bible sentiasa berubah dan semakan semula sering dilakukan ke atasnya. Terry Watkins telah mendakwa 64,576 kalimat-kalimat Bible telah dibuang dari New International Version berbanding dengan Bible yang sebelumnya!

(Terry Watkins dari Dial-The-Truth Ministries mengatakan sebanyak 64,576 kalimat telah dibuang dari Bible New International Version (NIV) berbanding dengan Bible sebelumnya. Ini bermakna, sebanyak 3% daripada kalam Tuhan telah dibuang dan digantikan dengan kalimat lain

(http://www.av1611.org/niv.html)


Majalah Time telah melaporkan tentang kekeliruan yang sedang melanda penganut-penganut Kristian berhubung dengan pelbagaian versi Bible yang sedang berada didalam pasaran pada hari ini.

(Terry Watkins dari Dial-The-Truth Ministries mengatakan sebanyak 64,576 kalimat telah dibuang dari Bible New International Version (NIV) berbanding dengan Bible sebelumnya. Ini bermakna, sebanyak 3% daripada kalam Tuhan telah dibuang dan digantikan dengan kalimat lain

(http://www.av1611.org/niv.html)


Setiap versi Bible tidak sama kalimat dan isinya.
Bible Versi New King James Version (NKJV) telah membuang kalimat 'Lord' sebanyak 66 kali, kalimat 'God' 51 kali dan kalimat 'Heaven' 50 kali. Sebanyak 2,289 kalimat dari bahagian Perjanjian Baru telah dibuang dari Bible King James Version (KJV) untuk melahirkan Versi NKJV. Secara keseluruhannya, lebih daripada 100,000 perubahan kalimat telah dibuat di dalam NKJV. Demikian juga yang telah berlaku ke atas Bible New International Version (NIV), New American Standard Version (NASV) dan Revised Standard Version (RSV)

(http://www.av1611.org/nkjv.html)


Ensiklopedia 'New Advent Catholic Encyclopedia' secara rasmi telah mengesahkan bahawa kontroversi berhubung isi Bible telah wujud sejak awal lagi.
The New Advent Catholic Encyclopedia mengesahkan bahawa kontroversi berhubung isi Bible telah wujud sejak awal lagi. Di antara bab yang dipertikaikan di peringkat awal dahulu ialah 'Epistle to the Hebrews, James, bahagian kedua St. Peter, bahagian kedua dan ketiga John, Jude and Apocalypse.' Kontroversi ini berterusan sehingga melahirkan golongan Protestant dengan versi Bible yang berbeza dengan golongan Katolik.

(http://www.newadvent.org/cathen/03274a.htm)


Tokoh-tokoh kristian semakin berani mempersoalkan tentang kesucian Bible selepas versi demi versi memenuhi pasaran! Diantara mereka ialah David B. Loughran, Pengasas Stewarton Bible School, Stewarton, Scotland.

David B. Loughran, Pengasas Stewarton Bible School, Stewarton, Scotland, berdepan dengan pelbagai versi Bible akhirnya telah bertanya: "Versi yang manakah sebenarnya Kalam Tuhan?"

(http://atschool.eduweb.co.uk/sbs777/vital/kjv/)


Kontroversi berhubung Bible menjadi semakin hangat bila kenyataan-kenyataan seperti dibawah ini dikeluarkan oleh tokoh-tokoh kristian.

Tokoh-tokoh Kristian dari Fundamental Evangelistic Association telah mengeluarkan satu amaran kepada penganut-penganut Kristian: "Awas, Bible Versi Moden Berbahaya!"

http://www.fundamentalbiblechurch.org/Tracts/fbcmodrn.htm


Berdepan dengan semua ini yang mana satukah yang akan anda pilih, Al-quran yang tidak pernah berubah isinya atau Bible yang pelbagai versinya?

~Sudah terang lagi bersuluh..tepuk dada tanya iman...

1 comment:

akhmal said...

Assalamualaikum. Saya muhamad akhmal hakim bin roslan.
Boleh saya tahu sumber kata-kata tokoh barat di dalam artikel ini?
Terima kasih.

Ya Ridhollah..Wa ridhol waalidaini...