Monday, 14 July 2008

Alang2 menyeluk pekasam...Biar sampai ke pangkal lengan..

2 hari yang lepas..aku telah pergi 'menziarahi' balai polis Karak yang menempatkan bangunan bahagian iqamah sanawiah (visa penduduk tetap tahunan) untuk ajanib..kali ni aku pergi sebagai muraja'ah iaitu sebagai rujukan balik ke balai polis Karak untuk menyempurkan kerja membuat visa sebagaimana aku telah datang sebelumnya untuk membuat amaliat mu'amalah @ failing...

Jadi bila hari tu aku datang..aku betul2 jadi bekeng bila aku diperlakukan seperti bola yang senang disepak sesuka hati oleh si polis bahagian bahagian visa tersebut...kes aku nih berlainan sikit dengan pelajar malaysia lain sebab visa aku dicuri arab semasa aku bersembahyang solat asar dimasjid..visa aku tu aku letak didalam beg buku ku yang aku letak hanya bersebelahanku sahaja yang aku kira sukar la jugak orang nak curik..tapi aku silap, tgh2 aku solat masih sempat jugak beg aku dicurik..so apalagi hilanglah visa iqamah aku yang aku letak skali dalam beg tuh..

Jadi bila aku datang balai polis ni untuk buat kad iqamah baru,polis yang dekat Karak tu suruh aku pergi buat report terlebih dahulu dibalai polis Mazar dan kepilan keterangan tadi diperlukan untuk aku menuntut iqamah baru..(kalau duk kat Jordan takde iqamah kena tangkap beb)..so kena return balikla aku ke balai polis Mazar yang bukannya dekat 10 langkah tapi dekat 45minit perjalanan dengan bas...lepas aku kembali ke balai polis Mazar,aku buat report n bawak skali kepilan keterangan2 yang dimahukan oleh pihak polis Karak...setel di balai polis Mazar,aku dengan derasnya mengejar masa dan bas untuk kembali semula ke balai polis Karak..sampai je kat balai polis Karak,aku dengan hampeh dan panasnya dikhabarkan bahawa muamalah aku tak boleh diproses kerana tidak mengisi borang namuzaj (A) dan borang itu hanya ada dibalai polis Mazar! pulak...!! so kenalah sekali lagi aku patah balik ke balai polis Mazar untuk mengambil dan mengisi borang tersebut seterusnya membawanya ke balai polis Karak sebagaimana yang dituntut tetapi malangnya borang namuzaj (A) yang diisi oleh aku setelah disuruh oleh pegawai berpangkat sarjan tu dikoyak oleh Boss pegawai polis atau ketua polis seksyen warganegara asing...ketua polis tu suruh pegawainya isi borang untuk aku dengan menggunakan borang namuzaj (B)...bila aku bagitau yang pihak pegawai polis Karak mahukan borang namuzaj A, dia berkeras mengatakan bahawa dia betul dan yang perlu diisi ialah borang namuzaj (B)...so aku fikir mungkin dia yang betul sebab dia orang besar dan dah tentu banyak pengalaman...

Then aku patah smula dengan semangat baru ke balai polis Karak untuk menyetelkan kerja aku..tetapi dengan hot dan panasnya hatiku bahawa borang yang diisi oleh pegawai polis di Mazar tu adalah salah! bukannya borang B tapi A! walaupun kedua2nya untuk visa iqamah tetapi tetap tak boleh diterima! memang nak kena sekeh semua polis2 di Karak n Mazar nih sebab buat kerja entah hapa2!...aku mula merungut apa kena dengan korang nih?? lalu dengan buat2 sabar aku keluar melangkah dengan longlai dan seterusnya aku kembali ke balai polis Mazar untuk mendapatkan dan mengisi semula borang namuzaj A sebagaimana yang asalnya yang dikoyak oleh ketua polis yang tak pandai kerja tapi buat2 pandaiiii...bila aku berjaya dapatkan balik borang namuzaj A tersebut,terus aku bagitau kat diorang semua2 tuh...terima kasih banyak2 diatas kerja2 anda yang tersangat bagus dan cemerlang....beginilah kerja pegawai2 berwawasan dan berketrampilan...lepas aku mengomel terus aku belah sebab aku tahu yang orang yang akan sakit hati mendengar luahan dan ngomelan aku tadi...bila aku sampai smula di balai polis Karak,barulah diorang mula membuat urusan muamalah tersebut setelah aku benar2 kepenatan setelah 4 kali aku berulang-alik antara kedua2 balai polis nih...bila dah setel semua urusan...dan tinggallah masa untuk aku meninggalkan kaunter pegawai polis tuh,skali lagi aku mengomel dan berleter...kali nih aku lepaskan tension aku bermuamalah dengan polis jordan nih...aku hamburkan kata2 aku tanpa berlapik2 lagi dengan mengatakan korang nih buat kerja takde nizom (peraturan) ker? lalu sepantas kilat dibalas seorang pegawai polis yang aku kira besar jugakla pangkatnya.."Ya kami memang xde nizom (peraturan).." hohhh..aku jugak dengan selamba membalas balik "patutla buat kerja bathi'ah! (lembab!!)...takut hapa akuu..peduli hapa akuu..
walaupun korang ada pistol tapi aku ada penyekeh!!...bila aku balas balik camtu diorang semua diam...dan aku sambung lagi..korang nih kalau camni korang kerja kat Malaysia dah tentu kena buang...reject!!! "camni ke kerja korang yang selalu duk laung2 'urdun awwalan' tuh?? leter aku semakin berani walaupun aku perasan muka sorang2 dah merah padam...mungkin merah padam kerana malu dan mungkin jugak merah padam kerana marah kat aku....ahhhh aku lantak hapa!padan muka diorang tuh selepas memadankan muka aku!...bila aku nak berangkat meninggalkan kaunter yang panas tu,tiba2 sorang pegawai lagi berbunyi mulutnya "tapi kau malizi kena bersyukur sebab negara kami aman.." aman la tu konon! setiap hari sesama korang pon ada2 je bergaduh...acap kali ada2 je kes2 kecurian lebih2 lagi dirumah budak melayu!...sekali lagi aku mengomel dihadapan polis yang ramai2 tuh, "aku pernah pergi ke Damsyik,aku pernah pergi ke Beirut,aku pernah pergi ke Qaherah(walaupun kaherah ni aku tak pernah pergi pun)...aku tengok syria,lubnan dan mesir jauh lebih bagus,lebih afdhol dan ahsan dari jordan..." Dan kalau korang nak bekerja buatla kerja betul2 bukan kerja sambil berbual2 dan makan minum! hahaha...pedulik hapa aku...baru diorang betul2 senyap dan aku terus memulakan langkahku untuk balik dan menyambungkan lagi urusan2 dan kerja2 aku yang lain...

Hahaha..tak sangka jugak tiba2 aku buleh jadi bekeng...bila aku diatas bas dalam perjalanan pulang..aku tersenyum keseorangan...bukan tersenyum puashati menyembur kerja2 polis tapi aku tersenyum kerana aku sendiri tak sangka aku boleh menjadi seorang penyembur yang dahsyat didepan pegawai2 polis camtu...hahaha..

~alang2 menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan...

2 comments:

dr2nasuha said...

hmm..
bekeng & menakutkan..huhu..tu hakikatnye kat urdun nis..buat kad bank pon blh smpai 7 bulan br dpt!!huaaa

sanyuroh_kibdah said...

entahlaa...bile la nak maju klu camni..majoriti penduduk islam plak tu..perangai2 camtu yg buatkan kito ketinggalan..ditinggal dan meninggal krn tertinggal..huhu

Ya Ridhollah..Wa ridhol waalidaini...