Saturday 21 November 2009

Makin banyak aku belajar, makin aku rasa tak tahu....


Semakin banyak perkara yang aku pelajari, semakin aku rasakan banyak benda yang belum aku ketahui!

Ketika menelaah buku2, kadang aku merasakan sudah cukup bagus pemahaman aku. Tapi setiap kali aku meminta teman2 membuat khulasah/penerangan, aku merasakan yang aku masih ditahap budak kecil dan masih banyak kekurangan dan harus belajar lebih jauh lagi. Dan kadang2 bila aku menuliskan beberapa posting, aku rasa dah cukup bagus dan berpuas hati dengan entry yang aku publishkan…tapi bila tengok pada posting rakan2, ternyata apa yang saya tulis tidak ada apa-apanya. Lebih banyak yang jauh lebih bagus lagi, baik tulisan maupun idenya…

Sama seperti seketika kita melihat pasir-pasir yang ada di depan laman rumah, kita merasakan pasir itu sangat banyak. Kalaulah disuruh menjumlahkan biji2 pasir tersebut, tak mungkin dan tidak mampu untuk membilangnnya. Tapi kalau kita berusaha memerhati keluar, kita akan melihat gegunungan pasir-pasir termasuklah yang ada di pantai . Maknanya pasir di halaman rumah kita tak ada apa-apanya....

Demikianlah kita sebagai manusia, seringkali/kadang2 kita merasakan bahawa kita lebih dari orang lain. Kemudian timbul kesombongan di dalam diri kita. Kalaulah nak direnungkan, apa sangat yang kita nak sombongkan sebagai manusia…padahal dari segi hakikatnya. Kita sendiri memerlukan sesuatu yang tidak ada pada diri kita dan memerlukan oranglain untuk meng’complete’kan hidup kita… Satu hal yang aku sendiri sedar adalah, semakin banyak kita belajar sepatutnya akan mengajarkan kepada kita untuk berasa lebih rendah hati lagi…semakin banyak kita belajar, semakin tunduk kita kepada Allah swt… Dengan belajar akan membuat kita semakin sedar ternyata masih banyak hal yang belum kita ketahui lagi…

Hinggalah timbul sesuatu perasaan yang menyentak dibenak kita, Ha’ah betul jugak yea??...Ha’ah yeeelah!...Kita akan malu sendiri kalau sebelumnya kita sudah merasakan dah banyak yang perkara yang kita ketahui…Tapi hakikatnya berbanding dengan segala ilmu2 Allah yang Maha Besar, tak sampai setengah butir pasirpun ilmu kita berbanding pasir2 dibumi Allah ini…sungguh hinanya manusia yang dah merasakan sombong dan bongkak dengan ilmunya yang sedikit…Nauzubillahi min zaalik...

~~Teringat aku pada pesanan yang amat ringkas tapi nilainya tinggi: “Tuntutlah ilmu dari buaian sampai ke liang lahad…”

No comments:

Ya Ridhollah..Wa ridhol waalidaini...