Sunday, 1 March 2009

Ontah laaa.....

Ontah laaa.....<--- jawapan aku kepada soalan2 berikut...:- Ustaz bila nak kawin nyer?? Mu bila nak kawin?? Pem bila nak kawin?? Bonik bilo nok nikoh?? Aduiii laaa...dah banyak kali orang tanya aku dan dah banyak kali aku jawab ontah laaa.... mereka2,diorang2 dan bebudok2 ni semo kalau tak tanya soklan camtu kat aku tak boley ker?? Aku rasa bukan aku sorang je yang sebaya dengan aku yang belum kawin...bahkan ramai lagi...n ramai jugak yang umur mereka lebih dari umur aku rileeeekkk jer lambat kawin...haha... Bagi aku yang aku ni lambat sikit nak kawin bukan sebab apapun, buat masa ni aku malas nak pikir hal2 sebegini...biarlah, aku akan fikirkan nanti kalau aku dah rasa ianya dah sampai masa untuk aku fikirkan...hehehe...sahabat2 aku, kalau nak lihat aku tenang dan bahagia, nasihatilah aku,ok...hehehe..n timakasih atas nasihat2 korang nanti...:) Dan disini aku tertarik untuk berkongsi tentang kenapa lelaki lambat nak kawin atau memilih untuk terus membujang...mungkin anda yang belum berkahwin dan masih membujang termasuk dalam kategori ini...mungkin juga aku n mungkin juga tidak...hehe..

Antara sebab (10 sebab) kenapa lelaki memilih untuk terus membujang...:
1) Terlalu sibuk dengan pelajaran atau kerjaya...
2) Merasakan lebih bebas dan selesa hidup seorang diri...
3) Takut tidak bahagia apabila berkahwin nanti...
4) Tidak mempercayai golongan wanita...
5) Terlalu mencintai seseorang, dan apabila cinta tidak kesampaian, terus hilang selera untuk berkahwin...
6) Memang tiada bernafsu terhadap wanita...
7) Ada pengalaman pahit dalam bercinta. Mungkin ditinggalkan oleh kekasih...
8) Dilahirkan dalam keluarga yang porak peranda atau pernah melihat kekejaman ayah terhadapa ibunya...
9) Takut tidak boleh perfome sebagai suami dan takut mendapat anak cacat dan tidak cemerlang sebagaimana dirinya...
10) Menulahkan pihak lain, misalnya "sebab engkau tak kahwin dengan aku, sampai bila2 aku tak akan kawin.Padan muka engkau..." (sepatutnya padan muka aku!)...
Kepada anak2 muda yang rasa nak sangat berkahwin, kahwinlah cepat2 dengan bagitau pada family korang...itupun kalau korang tak tahan sangat...sebab kalau dah tak tahan, lagi bagus buat cepat2...dan kalau yang dah ada tu jangan lambat2 n kalau yang belum ada tu jangan membujang selamanya macam aku...hehehe...
bertepatan dengan hadis :

dari Sa'ad bin Abi Waqas r.a katanya : " Rasulullah saw pernah melarang 'Usman bin Mazh'un untuk membujang selamanya kerana semata-mata hendak melakukan ibadah kepada Allah. Andaikan Rasulullah saw mengizinkan tentunya kami sudah meng'uzlah diri kami". (mengasingkan diri tanpa nikah untuk beribadat kepada Allah swt)...
hadis riwayat Muslim...
~perkahwinan sebagai pelindung separuh daripada iman seseorang...

11 comments:

teratak said...

eheeeemmm... yo ko ayoh pem wessss.... betul jugak kata ayoh pem tus.... tapi cuba sekali sekalo jejak kasih di blog ambo etep.... kisahnya jodoh vs ajal http://teratak.wordpress.com/2008/12/20/jodoh-vs-ajal/ .... rasanya bnyok goks benda yg kita dpt ambik...

emm antara 10 sebab tuh bnyk lagi sebab2 lain yg boleh kita ambil jadikan punca kawen lambat ataupun tak kawen lansung... antaranya jugak...

malas nok cari dan hnya bergantung kepada mok ayoh jah utk tentukan jodoh mereka....

tok berusaha utk mendapatkan sesuatu.... contohnya nok dpt kan ore tino... emmm sbnrnya kita tak leh sokmo beranggapan yg pipih selalu dtg berterbangan dan yg bulat pulok datang bergolek2....

so dr sini kito lah keno berusaha dan terus berusaha untuk dptkan apa yg kita hajatkan... dan say bye to bujang.... paka @ deswi daniya kepada bujang... dan hidup dialam perkahwinan ploks....

emm... dan menyentuh kepada 10 alasan ayoh pem tuh... ambo nok tahu lah jugok ayoh pem nih tergolong dlm golongan no berapo??? heheheheh

sanyuroh_kibdah said...

hohhh...kalu pasal nikoh lajuuuu jah yo jawab...muahahaha...

yolah, banyok lg sbb musabab yg mjadi punca ore laki jadi lambat kawen...n hok 10 tuh adalah termasuk diantara punca2 hok lain...

ermmm yolo doh kalu kito nok gak, bia kito gi cari utk dapatkn hok kito hajati...kdg2 kita mampu dapat, tp kdg2 hok kito nok x dapat, hok kito x sir plak ado duk sengehhh...haha

ehh yg mung duk sebut paka @ deswi daniya tuh menamo rimaaa??dok pehe aku...bahso burma ko??

menyentuh kepada 10 punca tuh, adola satu punca tuh bekait nge aku, tp malah ahh aku nok oyap...hahaha

naz said...

olos..siye ko bunny..yo nak tau tuh..meh wa tulom oyap ah gtu gak :P

sanyuroh_kibdah said...

hooo oyap la mcwa...

oyak dengan sejelas2nyo dan penuh detail...
kenapo,mengapo,bagaimano dan bilo??? heheh...

naz said...

hoo..pahni wa oyap ah ko dio...sedetail-detailnyo..mengikut format soklan yg diberi oleh pakcikkkkkk

biscuck said...

amboi2..topic kawen plak kali ni ye..dah nk dekat la tu senanye..

sanyuroh_kibdah said...

hehe...dlm posting tu pon kita bgtau malas nak pikir wat masa ni...jd lambat lg laa...hahaha...

boleh jadi sbb xde org n boleh jd sebab menunggu orang...menunggu orang boleh jadi orang tu tahu n boleh jadi org tu x tahu...hahaha

naz said...

ooooo..
dgn itu..
terjawab sudah persoalan en.Bunny..

biscuck said...

oh..mnunggu org ghupenyee...
smoga dipercepatkan jodoh kalian..hahaa
blh la KMKJ tlg support mjlis sedikit sebyk(klu mjlis sinnih laa)..seghiya duo..

sanyuroh_kibdah said...

iyee...mnunggu orang...
tp tulah...buleh jadi ore yg ditunggu tu tahu dan boleh jadi ore yg ditunggu tu x tahu yg dia ditunggu...hehehe

naz said...

ooooo...gud luck pakcik.

Ya Ridhollah..Wa ridhol waalidaini...